Z6_HQ8A1O82K84G10ALSMEM8K0804
Z7_HQ8A1O82K8HHE0Q1MGAVNIGC27
ГОДИШНА ПРОГРАМА ТУРИЗЪМ ПЕТРИЧ 2023

 

 

2023

ПРОГРАМА

ЗА РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА

   В ОБЩИНА ПЕТРИЧ

 

 

 

 

 

 

ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ  НА ТУРИЗМА В ОБЩИНА ПЕТРИЧ


ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

На основание Чл.12 ал.1 от Закона за туризма, кметът на общината разработва годишна Програма за развитие на туризма, съгласно чл.11, ал.1, както  и отчет за нейното изпълнение и след одобрение от страна на Консултативния съвет по чл. 13, ал.1 програмата се  вняса за приемане от Общински съвет. Програмата за развитие на туризма е годишен оперативен документ за реализация на целите и приоритетите на общината относно туризма, съобразена с наличните ресурси и в съответствие с политиките на местните органи за самоуправление и изискванията определени в Закона за туризма. Документът следва да бъде съобразен с настоящите тенденции в туризма, условията на икономическото развитие на страната, финансовите възможности на общинския бюджет.

 Годишната програма за развитие на туризма в община Петрич е платформа за координирани съвместни действия на всички заинтересовани страни за развитие на туристическия потенциал на територията на общината за календарната 2023 година. Тя  следва да бъде активно изпълнена с участието на всички заинтересовани от развитието на туризма институции в общината – общински съвет, общинска администрация, общински музей, държавни структури, специализирани училища, представители на туристическия бизнес, неправителствени организации и др. Програмата посочва предприемане на конкретни мерки и действия за стимулиране устойчивия ръст в туризма.

Основна роля при реализирането  и мониторинга на Програмата е на Общинска администрация – департамент Туризъм,  Туристически информационен център –Петрич, Консултативния съвет по туризъм, с участието на всички заинтересовани страни и доброволци.

 

ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ НА ПРОГРАМАТА

  • Повишаване на разпознаваемостта на Община Петрич  като туристическа дестинация в четири сезона, включително и чрез всякакъв вид реклама в страната и чужбина.
  • Увеличаване обема на туристическия поток.
  • Създаване на устойчив имидж.
  • Повишаване възможностите и качеството на информационното обслужване на туристите.
  • Подобряване качеството на туристическите услуги в общинските туристически обекти.
  • Икономически растеж чрез увеличаване броя на посетителите на община Петрич с цел туризъм.
  • Опазване и развитие на природното и културно наследство на Община Петрич.
  • Повишаване привлекателността на общия туристически продукт на Общината чрез благоустрояване на инфраструктура обслужваша туризма, чрез обогатяване на културния живот в общината и поддържане на туристическите обекти.
  • Изграждане на нови туристически атракции.

 

ПРИОРИТЕТ 1: РАЗВИТИЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИЯ ПРОДУКТ – ДЕСТИНАЦИЯ ПЕТРИЧ

    1. Създаване на многообразен актуален видео и снимков материал, заснет в четири сезона – фото и видео банка.
    2. Създаване на тематични видео клипове, кратък филм, импрессии.
    3. Медийно присъствие в специализирани туристически издания, онлайн реклама, кампании в социалните мрежи, реклама в БДЖ, метро – София.
    4. Разполганае на нови рекламни билбордове, подмяна на стари визии в градска среда и основни пътни артерии.
    5. Участие в туристически изложения, срещи с представители на туристически бранш, форуми и други събития свързани с туризма.
    6. Проектиране и изработване на нови сувенири с цел продажба в Туристически информационен център – Петрич.

 

ПРИОРИТЕТ 2: ОРГАНИЗИРАНЕ НА ЕФЕКТИВНО ИНФОРМАЦИОННО ОБСЛУЖВАНЕ

2.1. Реновиране на туристически информационен център.

2.2. Поддържане и реновиране на интернет сайта: visitpetrich.com и отразяване на актуални събития, имащи отношение към туризма, състоящи се на територията на община Петрич.

2.3.Проучване, анализиране и прогнозиране на туристическия поток и неговите интереси, нагласи, мнения и препоръки.

2.4.Проектиране и изработване на нови и актуални рекламно-информационни печатни материали на три езика:

  • Проектиране и изработване на туристическа карта на община Петрич.
  • Проектиране и изработване на туристически карти на Античен град Хераклея Синтика, Национален парк Самуилова крепост, Общински музей,  Градски парк.
  • Проектиране и изработване на флаери с информация за конкретни обекти.
  • Проектиране и изработване на малка книжка – обща имиджова брошура, включваща по-подробна информация за  община Петрич като възможност за туризъм през четири сезона, като място за културно-исторически, планински туризъм, екологичен, селски, религиозен, здравен, фестивален и шопинг туризъм.

 

ПРИОРИТЕТ 3: ИЗГРАЖДАНЕ НА НОВА И ПОДДЪРЖАНЕ НА СЪЩУСТВУВАЩА ТУРИСТИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА

3.1. Поддръжка на съществуващи туристически маршрути на територията на общината, заедно с тяхната указателна и информационна инфраструктура.

3.2.Поставяне на нови указателни табели за местонахождението на природните, културно-историческите и др. туристически обекти в общината.

3.3. Поддръжка и подобряване на пътна инфраструктура и изглед на търговски площи.

3.4. Поддръжка и подобряване на зелени/паркови  площи.

 

ПРИОРИТЕТ 4: ОРГАНИЗИРАНЕ НА СЪБИТИЯ С МЕСТНО, НАИОНАЛНО И МЕЖДУНАРОДНО УЧАСТИЕ, КОИТО ДОПРИНАСЯТ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ТУРИЗМА

Във връзка с повишаване на разпознаваемостта на Община Петрич  като туристическа дестинация в четири сезона е необходимо да се организират масови събития през всеки едни от сезоните, които постепенно да се превърнат в разпознаваем туристически продукт, привлекателен за туристите.

4.1.ПРОЛЕТ: Организиране и провеждане на национална/международна среща (в градска среда) на посланници, търговски аташета, представители на туристически агенции от страната и чужбина, инфлуенсъри и блогъри, като се съчетае със събитията провеждане по повод празника на град Петрич и др. подходящи активности.

4.2.ЛЯТО: Организиране и провеждане на национален/международен фолклорен фестивал през юни, на територията на Национален парк Самуилова крепост, като се съчетае с пикник и търговски зони, планински маршрути, посещения на Чуриловски манастир и др. подходящи активности.

4.3.ЕСЕН: Организиране и провеждане на национален/международен фестивал за популярна музика (по възможност на територията на местността Рупите/Хераклея Синтика), включително балканска вечер, като се съчетае с търговски зони, винени маршрути, места за къмпингуване и други подходящи активности.

4.4.ЗИМА: Изграждане на Коледен град, с коледен базар и атракциони в периода  ноември - декември, като се съчетае с реклама за уникалността на атрактивните Русалийски  и Станчинарски игри, провеждани в Петрич на първи януари, с цел превърщане на общината в привелкателна,  търговско – развлекателна, зимна микродестинация.

Събитията могат да бъдат част от Културния и Спортен календар на общината, като целта е да се привлекат посетители, които да се задържат повече от ден и да посетят повече от един обект, инвеститори в сферата на туризма, да се активира интересът на местното население и младежите към туризма като средство за препитание и начин на живот.

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Изпълнението на Програмата за развитие на туризма за 2023 година на Община Петрич, ще осигури възможност за развитие на конкурентно -  способен  туристически продукт, през четирите сезона на годината, който в максимална степен да удовлетворява потребностите и очакванията на туристите и населението на общината. Основно място Програмата отрежда на ползотворни публично – частни партньорства с организации от туристическия бранш и местния бизенс. Важен акцент в изпълнението на настоящия документ е рекламата и промотирането на туристическите обекти и като цяло дестинацията Петрич.

Очакван резултат от изпълнението на Програмата за развитие на туризма за 2023 година на Община Петрич е също, позитивен имидж на туризма в общината, разпознаваемост на Петрич като целогодишна атрактивна дестинация с характерен облик, съхранена природа и богато културно-историческо наследство.

Програмата за развитие на туризма за 2023 година на Община Петрич  подлежи на допълване и усъвършенстване, в отговор на възникнали през периода нови потребности и в съответствие с променящи се нормативна база, икономическа среда и други условия.

Настоящата Програмата за развитие на туризма за 2023 година на Община Петрич  следва да бъде предложена за обсъждане  и приемане от Общински съвет – Петрич.

 

 

ПРОГРАМА

ЗА ТУРИСТИЧЕСКА РЕКЛАМА

   НА ОБЩИНА ПЕТРИЧ за 2023г.

 

 

 

 

 

 

 

 

ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА РЕКЛАМА НА ОБЩИНА ПЕТРИЧ ЗА 2023г.

УВОД

Създаване на тази програма има за цел да подпомогне  изпълнението на Годишната програма за туризъм на Община Петрич. От гледна точка на финансовите източници за реализация на тази програма следва да се има предвид,че освен цитираните в Закон за туризма - Чл. 60. (1) източници, описании и по-долу в програмата, могат да бъдат залагани и такива в проекти финансирани със средства на ЕС. Тъй като, реализацията на подобни проекти предполага определена условност и не може да бъде точно прогнозиран времевият период на тяхната реализация, е уместно те да бъдат считани за допълващи към мероприятията на годишната програма. Едва при тяхното стартиране трябва да бъдат координирани заложените дейности в проектите и активностите заложени в Програмата.

Друг основополагащ момент в създаването и реализацията на Годишната Програма за реклама е свързан с това, тя да бъде обвързана с календара на събитията /културен, спортен/ на Община Петрич, като се търси синергетичен ефект от провежданите  мероприятия от него.

Настоящата годишна програма за туристическа реклама за 2023 г. освен  организиране на събития и мероприятия с местно и национално значение, които допринасят за развитието на туризма и реклама на туристическия продукт на общината,  има отношение към функционирането на туристическия информационен център на територията на общината и  организация на информационното обслужване на туристите в него, както и участие на туристически борси и изложения.

Важен момент е преценката на  маркентинговите дейности и комуникационни канали, чрез които се достига до туристите. В този смисъл, програмата предвижда два вида  активности: активности тип А, където се  залага на телевизионна, печатна, онлайн и външна реклама и активонсти тип Б - публични и медийни събития, които ще промотират Петрич като целогодишна туристическа дестинация.

За да има успех,  практическата реализация на програмата, община Петрич трябва да участва в организирането на изследователски, журналистически и тематични турове, както и на международни събития - туристически изложения и форуми, да има готовност за информационни щандове на изложения в страната и  чужбина.
Въобще – всяка форма на насочване вниманието на медиите и общата аудитория към Петрич, следва да бъда разглеждана, като възможност за постигане реклама на туризма в Общината.
Този процес няма как да се случи без финансиране. Затова през следващата година Община Петрич трябва да прецени какви средства ще бъдат заделени за вътрешна и външна туристическа реклама на общината.

 

ФИНАНСИРАНЕ

Средствата за изпълнение  на Годишната програма за туристическа реклама за 2023 г. на община Петрич, съобразно Чл. 60. от Закон за туризма се набират от:

 1. средствата, събрани от туристическия данък;

2.средства, предоставени за изпълнение на целеви програми и проекти;

3. дарения и помощи, средства по международни програми и споразумения, когато не е предвидено те да постъпят в държавния бюджет.

4.средства от общински бюджет.

 

В член Чл. 60. от Закона  за туризма е определено, че  средствата по ал. 1, т. 2 от същия закон  се разходват само за мероприятията по чл. 11, ал. 2., а именно:

1. изграждане и поддържане на инфраструктурата, обслужваща туризма на територията на общината, включително местните пътища до туристически обекти;

2. изграждане и функциониране на туристически информационни центрове и организация на информационното обслужване на туристите;

 3. изграждане и поддържане на туристически обекти, които са общинска собственост или за които правото за ползване и управление е предоставено на общината;

4. организиране на събития и мероприятия с местно и национално значение, които допринасят за развитието на туризма;

5. провеждане на проучвания, анализи и прогнози за развитието на туризма в общината;

6. реклама на туристическия продукт на общината, включително участие на туристически борси и изложения;

7. взаимодействие и членство на общината в туристически сдружения и в съответната организация за управление на туристическия район;

8. подобряване качеството на услугите, предлагани в общинските туристически обекти.

 

 

 

 

 

КОНКРЕТНИ ЦЕЛИ

 

Годишната програма за туристическа реклама за 2023 г. на община Петрич е свързана с целите на  Програмата за развитие на туриза за 2023 година, разработена от кметът на Община Петрич , съгласно чл.11, ал.1 от Закона за туризма и касае конкретни стъпки във връзка с:

  • Разпознаване на Петрич  като гостоприемна дестинация, използвайки съвременни комуникационни канали.
  • Целенасочен подбор на каналите за реклама от специализирания туристически маркетинг, за осъществяване на ефективни кампании за популяризиране на дестинация Петрич в четири сезона.
  • Таргетирана реклама, обхващаща целеви аудитории по географски принцип, поведение и интереси, периоди и социално-демографски принципи.
  • Популяризиране на специализирани форми на туризъм, които са характерни за  региона.
  • Постигане на положително взаимодействие между туристически бизнес, общински съвет, общинска администрация, кметове и наместници на населени места,  медии и други. 

 

По същество, програмата представлява пресечна точка между времеви график, разбит по мероприятия бюджет и конкретни използвани медийни канали.  Крайната цел на Програмата е не просто да информира, а да предизвика действие, което да се измери с нарастване на броят на туристите, което да е измеримо чрез формални показатели – брой нощувки в региона, брой посетители на дадени атракции и подобни.

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕАЛИЗАЦИЯ

 

 АКТИВНОСТИ  ТИП А :

Реклама на: събития, места, комбинация от двете,  типове туризъм включително смесени -религиозен, културен, исторически, еноложки, кулинарен, спа и т.н. чрез:

 

ДИГИТАЛНА РЕКЛАМА

  • Създаване на многообразен актуален видео и снимков материал, заснет в четири сезона – ФОТО И ВИДЕО БАНКА.
  • Създаване на тематични видео клипове, кратък филм, импрессии.
        • Онлайн реклама, кампании в социалните мрежи, реклама в БДЖ, метро – София.
  • Телевизионна, печатна, онлайн и външна реклама, радио кампани
  • видео послания в социалните мрежи  от известни личности.
  • Поддържане и реновиране на интернет сайта: visitpetrich.com и отразяване на актуални събития, имащи отношение към туризма, състоящи се на територията на община Петрич.           

 

ВИЗУАЛНА ВЪНШНА РЕКЛАМА

  • Разполагане на нови рекламни билбордове, подмяна на стари визии в градска среда и основни пътни артерии.

 

РЕКЛАМА С ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ

  • Проектиране и изработване на нов вид сувенири с цел продажба в Туристически информационен център – Петрич.

 

ПЕЧАТНА РЕКЛАМА

  • Медийно присъствие в специализирани туристически издания.
  • Проектиране и изработване на нови и актуални рекламно-информационни печатни материали на два езика: български, английски.
  • Проектиране и изработване на туристическа карта на община Петрич.
  • Проектиране и изработване на туристически карти на Античен град Хераклея Синтика, Национален парк Самуилова крепост, Общински музей,  Градски парк.
  • Проектиране и изработване на флаери с информация за конкретни обекти, флаери с информация за туристическа дестинация Петрич по сезони, флаери по тематични маршрути (Винен маршрут /вино и гурме/, Поклоннически маршрут, Културно-исторически, Планински маршрути, Балнео и спа, Фестивален и т.н.).
  • Проектиране и изработване на малка книжка – обща имиджова брошура, включваща по-подробна информация за  община Петрич, като възможност за туризъм през четири сезона, като място за културно-исторически, планински туризъм, екологичен, селски, религиозен, здравен, фестивален и шопинг туризъм.

КОНФЕРЕТНТА РЕКЛАМА

  • Участие в туристически изложения и форуми.
  • Срещи с представители на туристически бранш и други събития свързани с туризма.

 

                БЮДЖЕТ АКТИВНОСТИ  ТИП А :

 

 

 

АКТИВНОСТИ  ТИП Б:

Включва публичните и медийните събития, които ще промотират Петрич като целогодишна туристическа дестинация.
 

Във връзка с повишаване на разпознаваемостта на Община Петрич  като туристическа дестинация в четири сезона е необходимо да се организират масови събития през всеки едни от сезоните, които постепенно да се превърнат в разпознаваем туристически продукт, привлекателен за туристите. Това е и в синхрон с  годишната програма за  туризъм на община Петрич, приоритетна ос 4 (организиране на събития с местно, национално и международно участие, които допринасят за развитието на туризма):

 

ПРОЛЕТ: Организиране и провеждане на национална/международна среща (в градска среда) през месец Май,  на посланници, търговски аташета, представители на туристически агенции от страната и чужбина, инфлуенсъри и блогъри, членове на съюзът на екскурзоводите в България, като се съчетае със събитията провеждане по повод празника на град Петрич и др. подходящи активности.

ЛЯТО: Организиране и провеждане на национален/международен фолклорен фестивал през месец Юни, на територията на Национален парк Самуилова крепост, като се съчетае с пикник и търговски зони, планински маршрути, посещения на Чуриловски манастир и др. подходящи активности.

ЕСЕН: Организиране и провеждане на национален/международен фестивал за популярна музика (по възможност на територията на местността Рупите/Хераклея Синтика), в края на месец Септември или началото на месец Октомври, включително балканска вечер, като се съчетае с търговски зони, винени маршрути, места за къмпингуване и други подходящи активности.

ЗИМА: Изграждане на Коледен град, с коледен базар и атракциони в периода  Ноември - Декември, като се съчетае с реклама за уникалността на атрактивните Русалийски  и Станчинарски игри, провеждани в Петрич на първи януари, с цел превръщане на общината в привелкателна,  търговско – развлекателна, зимна микродестинация.

 

Всяко от събитията трябва да има собствен слоган, емблема,  таргет група към която е насочено, като целта е да се привлекат посетители, които да се задържат повече от ден и да посетят повече от един обект, да се привлекът сащо инвеститори в сферата на туризма, да се активира интересът на местното население и младежите към туризма като средство за препитание и начин на живот и най- вече да е насочено към „туристът , който се връща”.

 

 

БЮДЖЕТ АКТИВНОСТИ  ТИП Б :

 

 

 

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Първата за община Петрич Годишна програма за общинска туристическа реклама, цели устойчиво развитие на общината, като целогодишна туристическа дестинация, включващо увеличаване разпознаваемостта на Петрич за  целенасочен избор на туристите, увеличаване обема на входящия туристопоток от вътрешен туризъм, постигане на висока добавена стойност на туристическите ни продукти и устойчивост на марката Петрич.

След обсъждане в Общински съвет-Петрич  и с оглед изпълнението на бюджета за съответната календарна година, при необходимост, тази програма би могла да бъде допълвана и/или актуализирана в съответствие с актуалната ситуация.